2009-03-02

Projekt "Inreda lägenhet" - vad du ska göra & redovisa

Med start från och med nu är det projektet som gäller den närmaste veckan.

De dagar du arbetar på valfri plats ska du arbeta med:
- kapitel 4: Läsa och göra repeterafrågorna, lämna in via mail
- kapitel 5: Läsa och göra repeterafrågorna, lämna in via mail
Rapportera i ett mail till mig vad du gjort & var du arbetar med det!


För projektet är det följande som gäller:
Förutsättningar:
Du ska nu inreda en egen lägenhet, max 50 000 kr får det kosta.
Arbetet skall redovisas i en skriftlig rapport.
Inköpen ska göras i minst tre olika e-handels affärer.
Du skriver ner vad du gör (loggbok) och vad du ska göra nästa gång och ev. frågor du vill ta upp och ha hjälp med i ett mail och skickar varje vecka till mig. Det går också bra att göra det i en blogg men då måste du ge mig adressen dit.

Rapporten skall innehålla:
• Försättsblad med ditt namn, adress eller klass, arbetsnamn samt en bild som kan kopplas till själva arbetet.
• Kort beskrivning av dig själv och vad för drömmar, idéer samt tankar du haft med ditt inredningsarbete och kommande eget boende.
• Skiss över lägenheten (planlösning), som ska vara 2 - 4 rum och kök. Tänk på att ju större lägenhet desto mer pengar går åt till möblering. (Denna skiss kan göras för hand eller i datorn, eller så kan du kanske hitta en lämplig skiss hos något bostadsbolag på nätet.).
• Bild & beskrivning av vad du ”köper” för möbler och husgeråd mm. per rum i Word/Excel.
• Kostnader och specifikation av vad du köpt i Excel.

Utförande:
Rapporten gör du i Word, med sidhuvud och rubriker enligt Datakunskapen, och den ska bestå av bild, pris, beskrivning av det du handlar och varför du väljer den (kort), samt gärna www-adressen till nätbutikens startsida. Se exemplet du får via mailen för rubriker och sidindelning mm. Du kan välja andra sätt - bara det är tydligt och lätt att förstå vad du handlar och var.
Ex på vad du bör "köpa":
• Möbler: säng, matbord och stolar etc.
• Tavlor och speglar etc.
• Mattor, gardiner, väggklocka etc.
• Dator, DVD, TV, Stereo etc.
• Växter etc.
• Köksredskap glas och porslin, grytor och stekpannor, bestick etc.
• Övrigt

För att hålla koll på det du handlat och kostnader gör du en sammanställning:
A:Butikens namn & länk till startsidan, leverans & betalningsvillkor och länkar till dessa sidor i Excel.
A: Butikens namn, produktnamn och länk och pris skrivs in i Excel, total kostnad räknas ut.

Tips - samla alla uppgifter du behöver om varje köp på en gång, annars kanske du inte hittar det igen!

Du har i mailen fått exempel på en rapport och ett ark för att hålla koll på dina kostnader.